Aktywna tablica
W ramach sieci współpracy w programie „Aktywna tablica” nawiązaliśmy kontakt z nauczycielami z innych żorskich szkół:
Zespół Szkół Nr 3 w Żorach
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Żorach
Zespół Szkół nr 2 im. ks. prof. Józefa Tischnera w Żorach
Zespół Szkół nr 1 im. Karola Miarki w Żorach
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Żorskich Twórców Kultury w Żorach
Harmonogram lekcji otwartych:
- 25.01.2021 r. Zadania do egzaminu zawodowego- wykonywanie robót konstrukcyjno-budowlanych- Wykonywanie robót konstrukcyjno-budowlanych, klasa 3TA, nauczyciel: Monika Siwek
- 29.01. 2021 r. Reguła trójpodziału w fotografii – Grafika komputerowa, klasa 1B, nauczyciel: Olga Konarzewska
- 22.03. 2021 r. Eksplozja uczuć w Dziadach, czyli o kreacji Gustawa-Konrada – Język polski, klasa 2TD, nauczyciel: Katarzyna Marecka
- 24.03.2021 r. Genial.ly – tworzenie prezentacji, escape room, interaktywnych grafik – Pracownia publikacji cyfrowych, klasa 2TB, nauczyciel: Katarzyna Maryjosz
9.02.2021 r. odbyło się spotkanie dla nauczycieli na temat używania TIK w edukacji: „Aplikacje online wspomagające nauczanie na odległość”.
Przykładowe scenariusze zajęć.
- 1B Scenariusz_lekcji Grafiki_komputerowej
- 1E Scenariusz lekcji Biologii
- 2TB Scenariusz lekcji Pracowni grafiki komputerowej
- 3Ta Scenariusz zajęć Wykonywania robót konstrukcyjno-budowlanych
- 2TD Scenariusz lekcji otwartej – Język polski
- 2TB Scenariusz lekcji otwartej – Pracownia publikacji cyfrowych
- Scenariusz spotkania TIK dla nauczycieli szkoły w ramach programu
Nasze działania w w ramach programu
- Powołanie szkolnego e-koordynatora oraz grupy nauczycieli „AKtywna Tablica 2020”, która wspiera Dyrektora szkoły i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK.
Koordynatorem programu w naszej szkole jest Katarzyna Maryjosz.
W skład grupy „Aktywnej Tablicy 2020” wchodzą:
Aneta Polok
Anetta Migas
Agata Kopiec
Beata Sedivy
Julita Płażewska
Katarzyna Marecka
Luiza Peła
Marzena Ledwoń
Marzena Krauze
Marzena Kowalczyk-Raczek
Monika Kiełkowska
Monika Siwek
Olga Konarzewska
Tomasz Śliwka - Przygotowanie harmonogramu realizacji programu „Aktywna Tablica 2020”.
- Stworzenie zespołu Microsoft Teams. Pierwsze zebranie zespołu „Aktywnej Tablicy 2020” – 26.01.2021 r. Podział zadań w programie, omówienie sposobu i czasu ich realizacji.
- Udział koordynatora w trzech spotkaniach „Aktywnej tablicy”. Pierwsze spotkanie „Aktywnej tablicy 2020” odbyło się online 27.01.2021 r., drugie 17.03.2021 r. Trzecie spotkanie odbędzie się w maju.
- Udział nauczycieli w szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu.
- Zawarcie porozumienia z innymi, partnerskimi szkołami ws. utworzenia międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu.
- Organizowanie spotkań nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu w ramach sieci.
- Organizowanie lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu.
- Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami.
- Wykorzystywaniu w szerokim zakresie TIK na zajęciach edukacyjnych.
- Sporządzanie, na potrzeby organu prowadzącego, okresowych sprawozdań z realizacji działań podjętych w ramach udziału w programie „Aktywna Tablica” obejmujących działania wymienione w pkt 1-7 oraz ocenę wpływu stosowania TIK w szkole na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania a uczniów w proces uczenia się oraz charakterystykę barier i problemów w realizacji Programu.
- Prowadzenie dokumentacji programu: konspekty (scenariusze) zajęć, harmonogramy realizacji TIK w poszczególnych klasach, harmonogram lekcji otwartych i realizacji programu, sprawozdanie z działań w programie (do 15.06.2021 r.), zaświadczenia ze szkoleń TIK
- Wypełnianie ankiet oraz udział w badaniach prowadzonych przez organizatora programu.
O programie „AKTYWNA TABLICA”
Ministerstwo Edukacji Narodowej przystąpiło do realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „Aktywna tablica”.
W Programie „Aktywna tablica” udział bierze również nasza szkoła. W ramach programu zakupiono 6 laptopów wraz ze słuchawkami do wykorzystania zarówno przez uczniów jak i nauczycieli.
Szkoła równolegle realizuje projekt edukacji cyfrowej “Lekcja: Enter”, w którym prowadzone są szkolenia z doskonalenia kompetencji cyfrowych. Nauczyciele w nich uczestniczący mogą wzmacniać kompetencje cyfrowe swoje i uczniów, odpowiedzialnie, kreatywnie i bezpiecznie korzystać z nowych technologii, urozmaicić lekcje i na stałe zmienić sposób ich prowadzenia oraz tworzyć własne treści cyfrowe.